අනුර මීටරය යනු ජනාධිපති අනුර කුමාර දිසානායකගේ 2024 ජනාධිපතිවරණ ප්රතිපත්ති ප්රකාශනයේ ප්රගතිය නිරීක්ෂණය කරන මාර්ගගත මෙවලමකි. මෙම පොරොන්දුවල ප්රගතිය සෑම මාස හතරකට වරක් සහ එක් එක් පාර්ලිමේන්තු අයවැයෙන් පසුව යාවත්කාලීන කෙරේ. 2025 පෙබරවාරි 17 වන දිනට තක්සේරුව.
විශ්වවිද්යාල සිසුන් සඳහා ගෙවනු ලබන මහපොළ ශිෂ්යාධාර ගෙවීම රුපියල් 5,000 සිට රුපියල් 7,500 දක්වා වැඩි කිරීමටත්, ශිෂ්යාධාර දීමනා රුපියල් 4,000 සිට රුපියල් 6,500 දක්චා වැඩි කිරීමටත් අප යොජනා කරනචා. මේ සඳහා රුපියල් මිලියන 4,600 ක මුදලක් 2025 අයවැයෙන් දැනටමත් වෙන් කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 22)
17-Feb-25
වතු නිවාස සංවර්ධනය සහ යටිතල පහසුකම් සංවර්ධනය සඳහා රුපියල් මිලියන 4,267 ක් වෙන් කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 38)
17-Feb-25
දුප්පතුන් සහ අන්ත දුප්පතුන් යන සමාජ කණ්ඩායම් දෙකටම ගෙවනු ලබන මාසික ප්රතිලාභ දීමනාව පිළිවෙලින් රුපියල් 8,500 සිට රුපියල් 10,000 දක්චා සහ රුපියල් 15,000 සිට රුපියල් 17,500 දක්වා 2025 ජනවාරි සිට ක්රියාත්මක චන පරිදි වැඩි කළා (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 28)
17-Feb-25
රජයේ ප්රතිපත්තිය අනුව මිලියන 1.2 ක් වූ අස්වැසුම ප්රතිලාභීන් සංඛ්යාවක් දේශීය සහ විදේශිය අරමුදල් භාවිතා කර සවිබල ගන්වනචා. ආසියානු සංවර්ධන බැංකුවේ සහ ලෝක බැංකුවේ අරමුදල් සපයන ව්යාපෘතිවල සහය ඇතිව නියමු ව්යාපෘතියක් යටතේ, සවිබල ගැන්විය යුතු පවුල් විසිපන්දහසක් තෝරා ගෙන තිබෙනවා. විහවතාවය සහිත/ සුදුසුකම්ලත් ඉතිරි පවුල් ක්රමානුකූලව, දේශීය අරමුදල් යොදා ගනිමින් සවිබල ගැන්වීමට අපේක්ෂා කරනවා. ඒ අනුව, සවි බලගැන්වීමේ වැඩසටහන සඳහා වෙන්කිරීම් රුපියල් මිලියන 500 කින් වැඩි කිරීමට අප යොජනා කරනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 28)
17-Feb-25
වකුගඩු රෝගීන් සහ ආබාධ සහිත පුද්ගලයින් සඳහා වන මාසික දීමනා රුපියල් 7,500 සිට රුපියල් 10,000 දක්වා සහ වැඩිහිටි පුද්ගලයින් සඳහා වන මාසික දීමනා රුපියල් 3,000 සිට රුපියල් 5,000 දක්වා 2025 අප්රේල් සිට ක්රියාත්මක වන පරිදි වැඩි කිරීමට අප යොජනා කරනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 28)
17-Feb-25
තවද, විශේෂයෙන් වයස්ගත ජනගහනය ඉලක්ක කර ගනිමින් සෑම දිස්ත්රික්කයකම තෝරාගත් ප්රාථමික වෛද්ය ප්රතිකාර ඒකක වලින් සහන සහ වයෝවෘද්ධ සත්කාර සේවා පවත්වනවා (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 19)
17-Feb-25
ජ්යෙෂ්ඨ පුරවැසියන් සඳහා විශේෂ පොලී යොජනා ක්රමයක් ක්රියාත්මක කිරීමට අප යෝජනා කරනවා. මෙම යෝජනා ක්රමය යටතේ වයස අවුරුදු 60 ට වැඩි පුද්ගලයින් සුදුසුකම් ලබන අතර ඔවුන්ගේ මූල්ය ස්ථාවරත්වය සහතික කිරීම සඳහා රුපියල් මිලියන |1 ක් දක්වා වසරක ස්ථාවර තැන්පතු සඳහා වෙළෙඳපොළේ පවතින පොලී අනුපාතවලට වඩා සියයට 3 ක වාර්ෂික අතිරේක පොලී අනුපාතයක් ලබා දීමට යෝජනා කරනවා . මෙම යොජනා ක්රමය ක්රියාත්මක කිරීම සඳහා ජ්යෙෂ්ඨ පුරවැසියන්ට ගෙවිය යුතු සියයට 3 ක අමතර පොලියට අවශ්ය ප්රතිපාදන සඳහා රුපියල් මිලියන 15,000 ක් වෙන් කිරීමට අප යෝජනා කරනවා. මෙය 2025 ජූලි මාසයේ සිට ක්රියාත්මක වනු ඇත. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 32)
17-Feb-25
ළමා හා කාන්තා හිංසනය වැළැක්වීම, කාන්තා සවිබල ගැන්වීම සහ කාන්තාවන් සුරැකීම යන වැඩසටහන් සඳහා රුපියල් මිලියන 120 ක් ද වෙන් කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 19)
17-Feb-25
කාන්තාවන් ඉලක්ක කර ගත් වැඩසටහන් ක්රියාත්මක කිරීම සඳහා දිවයින පුරා ව්යාප්තව ඇති කාර්යාල ජාලය පවත්වා ගැනීම වෙනුවෙන් රුපියල් මිලියන 720 ක වියදමක් දරනු ලැබේ. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 19)
17-Feb-25
ජනගහනයෙන් සැලකිය යුතු පිරිසක් එක් හෝ වැඩි ආබාධයකින් පෙළෙනවා. ඔවුන්ගේ ව්යාප්තිය, දුෂ්කරතා, අධ්යාපන මට්ටම, ආර්ථික කටයුතුවල නියැලීමේ හැකියාවන් සහ රැකියා පිළිබඳ විශ්වාසදායක දත්ත පදනමක් නොමැති බව අපට නිරීක්ෂණය වන කරුණක්. එබැවින්,2025 වර්ෂයේ දී ජනලේඛන හා සංඛ්යාලේඛන දෙපාර්තමේන්තුව සමහ සහයොගයෙන් ආබාධ සහිත පුද්ගලයින් සඳහා වූ ලේකම් කාර්යාලය යටතේ ආබාධ සහිත පුද්ගලයන් පිලිබඳ පුළුල් දත්ත සමුදායක් ස්ථාපිත කිරීම සඳහා රුපියල් මිලියන 100 ක් වෙන් කිරීමට අප යෝජනා කරනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 31)
17-Feb-25
වකුගඩු රෝගීන් සහ ආබාධ සහිත පුද්ගලයින් සඳහා වන මාසික දීමනා රුපියල් 7,500 සිට රුපියල් 10,000 දක්වා සහ වැඩිහිටි පුද්ගලයින් සඳහා වන මාසික දීමනා රුපියල් 3,000 සිට රුපියල් 5,000 දක්වා 2025 අප්රේල් සිට ක්රියාත්මක වන පරිදි වැඩි කිරීමට අප යෝජනා කරනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 28)
17-Feb-25
ඒ තුළ විශේෂයෙන් ගැබිනි මාතාවන් සඳහා පෝෂ්යදායී ආහාර ලබා දීම සඳහා මාසික ආධාරයක් ලබා දෙන අතර, ඒ සඳහා රුපියල් මිලියන 7,500 ක් වෙන් කර ඇත. එසේම මව්වරුන් හා දරුවන්ගේ පෝෂණය සඳහා ත්රිපෝෂ වැඩසටහන වෙනුවෙන් රුපියල් මිලියන 5,000 ක් වෙන් කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 18)
17-Feb-25
ඒ තුළ විශේෂයෙන් ගැබිනි මාතාවන් සඳහා පෝෂ්යදායී ආහාර ලබා දීම සඳහා මාසික ආධාරයක් ලබා දෙන අතර, ඒ සඳහා රුපියල් මිලියන 7,500 ක් වෙන් කර ඇත. එසේම මව්වරුන් හා දරුවන්ගේ පෝෂණය සඳහා ත්රිපෝෂ වැඩසටහන වෙනුවෙන් රුපියල් මිලියන 5,000 ක් වෙන් කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 18)
17-Feb-25
රට තුළ පැවති ආර්ථික අභියෝගයන් හේතුවෙන් 2019 සිට පාසල් යටිතල පහසුකම් ප්රතිසංස්කරණය කිරීමක් සිදු වුනේ නැහැ. එබැවින් පාසල් යටිතල පහසුකම් ඉහළ නැංවීම සඳහා 2025 අයවැය තුළින් රුපියල් මිලියන 10,000 කට වඩා දැනටමන් වෙන් කොට තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 21) ඒ අනුව, 2025 වසර සඳහා රජයේ සෞඛ්ය අයවැය ප්රතිපාදනය රුපියල් මිලියන 604,000 දක්වා සැලකිය යුතු ලෙස වැඩි කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 20) ඒ අනුව, රජය 2025 වසරේ දී සමාජ ආරක්ෂණ වියදම් සඳහා රුපියල් බිලියන 232.5 දක්වා ශුද්ධ වියදම වැඩි කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 28)
17-Feb-25
පෙර පාසල් උදෑසන ආහාරවේල සැපයිමේ වැඩසටහන යටතේ එක් ආහාර වේලකට කරනු ලබන ගෙවීම රුපියල් 60 සිට රුපියල් 100 දක්වා වැඩි කිරීමට අප යොජනා කරනවා. මේ සඳහා 2025 අයවැය ඇස්තමේන්තු තුළින් රුපියල් මිලියන 1,000 ක් දැනටමන් වෙන්කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 21) ක්රීඩා පාසල්වල සිසුන්ට ලබාදෙන මාසික පොෂ්යදායී ආහාර දීමනාව රුපියල් 5,000 සිට රුපියල් 10,000 දක්වා වැඩි කිරීමට අප යෝජනා කරනවා. මේ සඳහා 2025 අයවැයෙන් දැනටමත් ප්රතිපාදන වෙන් කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 22)
17-Feb-25
ආබාධ සහිත පුද්ගලයින් සඳහා සහායක උපකරණ ඉතා වැදගත් වන අතර ඒවා ඔවුන්ගේ ශරීරයේ කොටසක් ලෙස සැලකේ. සියලුම පළාත්වල මෙම උපකරණ දේශීයව නිෂ්පාදනය කිරීමේ පහසුකම් පුළුල් කිරීම සඳහා පුළුල් වැඩසටහනක් අවශ්ය බව රජය අවබෝධ කරගෙන තිබෙනවා. එබැවින්, 2025 දී මේ සඳහා රුපියල් මිලියන 500 ක් වෙන් කිරීමට අප යොජනා කරනවා. මුලදී, රාගම රක්තවේදය සහ පුනරුත්ථාපන රෝහලේ සහායක උපකරණ නිෂ්පාදන පහසුකම ජාතික මධ්යස්ථාන ලෙස පුළුල් කරනු ලබන අතර අවශ්ය පරිදි කලාපීය නිෂ්පාදන මධ්යස්ථාන ස්ථාපිත කිරීමට අපේක්ෂා කරනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 32)
17-Feb-25
ප්රාදේශීය වැවිලි සමාගම් සමඟ රාජ්ය පෞද්ගලික හවුල්කාරිත්වයන්ට (PPP) එළඹීම හරහා වතු ආශ්රිත සෞඛ්ය සේවා ශක්තිමත් කිරීමේ ක්රියාවලිය කඩිනම් කිරීමට පියවර ගන්නවා. වතුවල ඇති රෝහල්වලට අවශ්ය මානව සම්පත්, අවශ්ය උපකරණ සහ ඹෟෂධ රජයෙන් ලබා දෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 19) පහත සඳහන් මුලපිරීම් සඳහා දැනටමත් රුපියල් මිලියන 7,583 ක් අයවැය තුළ වෙන් කර තිබෙනවා. i. වතු නිවාස සංවර්ධනය සහ යටිතල පහසුකම් සංවර්ධනය සඳහා රුපියල් මිලියන 4,267 ක් වෙන් කර තිබෙනවා. ii. “මලයගම්” දෙමළ තරුණයින්ගේ වෘත්තීය පුහුණුව, ජීවනෝපාය සංවර්ධනය සහ යටිතල පහසුකම් සංවර්ධනය සඳහා රුපියල් මිලියන 2,450 ක් වෙන් කර තිබෙනවා. iii. “මලයගම්” දෙමළ ප්රජාවේ පාසල් සඳහා නවීන/සුහුරු පන්ති කාමර සඳහා රුපියල් මිලියන 866 ක් කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 38)
17-Feb-25
ප්රධාන වශයෙන් තේ, රබර් සහ පොල් යන ක්ෂේත්රයේ නියැලෙන වතු කම්කරුවන් මිලියන 1.5 කට ආසන්න සංඛ්යාවක් සිටිනවා. ඔවුන්ගේ ජීවන තත්ත්වය උසස් කළ යුතු බව රජයේ අදහසයි. වතුකරයේ සංවර්ධනය කෙරෙහි අවධානය යොමු කර ඇති වැඩසටහන්වලට අමතරව, දැනට යෝජිත රුපියල් 1,700 ක වැටුප ලබාදීම සඳහා රජය මැදිහත් වේ. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 46)
17-Feb-25
වියදම් කළමනාකරණය සම්බන්ධයෙන් දේශපාලන නායකත්වය පැත්තෙන් ආදර්ශයක් දීම සඳහා ඇමති මණ්ඩලය අමාත්යවරුන් 21 දෙනෙකුට සීමා කළා. රාජ්ය වියදම් අඩු කරමින් අමාත්යවරුන්ගේ සහ නියෝජ්ය අමාත්යවරුන්ගේ වියදම් තාර්කීකරණය කර තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 17)
17-Feb-25
මෙම තත්ත්වය මඟහරවා ගැනීම සඳහා රාජ්ය ආයතන රැසක කාර්යයන් සහ ඒවායෙහි ඵලදායීතාවය සමාලෝචනය කිරීමට කමිටුවක් අග්රාමාත්ය ලේකම්තූමාගේ මූලිකත්වයෙන් යුක්තව දැනටමත් පිහිටුවා තිබෙනවා. එහිදී කුමන ආයතන අඛණ්ඩව පවත්වාගෙන යා යුතුද, වෙනත් ආයතන සමඟ ඒකාබද්ධ කළ යුතුද, වසා දැමිය යුතුද, අරමුණ වෙනස් කළ යුතු ආයතන තිබේද, ආයතනයේ අරමුණට අනුකූල වන ලෙස ප්රතිසංවිධානය කළ යුතු ආයතන මොනවාද ආදිය ඒ අනුව යළි තීරණය කරන්නට පුළුවන්. මෙමගින්, රාජ්ය සේවාවන් සැපයීමේ කාර්යක්ෂමතාව වැඩිදියුණු කිරීම හරහා රාජ්ය මුදල් නාස්තිය වලක්වාගැනීම සම්බන්ධයෙන් ද සැලකිය යුතු ප්රතිලාභ අත්කර ගැනීමට අප අපේක්ෂා කරනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 18)
17-Feb-25
ඒ අනුව, 2025 වසර සඳහා රජයේ සෞඛ්ය අයවැය ප්රතිපාදනය රුපියල් මිලියන 604,000 දක්වා සැලකිය යුතු ලෙස වැඩි කර තිබෙනවා (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 20)
17-Feb-25
2024 දෙසැම්බර් මාසයේ දී පාර්ලිමේන්තුවේ දී දැනටමත් ප්රකාශයට පත් කර ඇති අනෙකුත් ප්රධාන ආදායම් පියවර අතරට, පුද්ගලික ආදායම් බද්ද සඳහා බදු රහිත සීමාව වැඩි කිරීම, දෙවන ආදායම් බදු ස්ථරයට තවදුරටත් ගැලපීම් සිදුකිරීම, නැවුම් කිරි සහ යෝගට් සඳහා වැට් බද්ද ඉවත් කිරීම යනාදිය ඇතුළත් වේ. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 48)
17-Feb-25
ඩිජිටල් ගනුදෙනු සඳහා පහසුකම් සැලසීම සහ මුදල් මත යැපීම අඩු කිරීම සඳහා ප්රධාන මුලපිරීමක් ලෙස, විශේෂයෙන් වැට් බදු ලියාපදිංචි ව්යවසායන් තුළ, ව්යාපාර පුරා පොයින්ට්-ඔෆ්-සේල් (POS) යන්ත්ර (POS Machines) භාවිතය ක්රියාත්මක කිරීමට අපේක්ෂා කරනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 48)
17-Feb-25
2024 දෙසැම්බර් මාසයේ දී පාර්ලිමේන්තුවේ දී දැනටමත් ප්රකාශයට පත් කර ඇති අනෙකුත් ප්රධාන ආදායම් පියවර අතරට, පුද්ගලික ආදායම් බද්ද සඳහා බදු රහිත සීමාව වැඩි කිරීම, දෙවන ආදායම් බදු ස්ථරයට තවදුරටත් ගැලපීම් සිදුකිරීම, නැවුම් කිරි සහ යෝගට් සඳහා වැට් බද්ද ඉවත් කිරීම යනාදිය ඇතුළත් වේ (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 48) මෙම අහිමිවන ආදායම් නැවන ලබා ගැනීම සඳහා ඩිජිටල් සේවා සඳහා වැට් බද්ද හඳුන්වාදීම, සේවා අපනයනය සඳහා සංස්ථාපිත ආදායම් බද්ද පැනවීම සහ සිගරට්/මත්පැන් සහ ක්රීඩා සඳහා සංස්ථාපිත බද්ද වැඩි කිරීම ඇතුළු පියවරයන් රජය දැනටමත් පාර්ලිමේන්තුවට ඉදිරිපත් කොට තිබෙනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 48)
17-Feb-25
ආදායම් එකතු කිරීම හා වෙලඳ පහසුකම් කාර්යක්ෂම කිරීමට නව රේගු පනතක් හදුන්වා දීමට කටයුතු කරනවා (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 11)
17-Feb-25
මේ රටේ මූල්ය සංස්කෘතිය ඇපකර මත පදනම් වූ ණය දීම වන අතර එමඟින් විශාල කොටසකට මූල්ය සඳහා වන ප්රවේශය ඇහිරී තිබෙනවා. බැංකු තම තැන්පත්කරුවන්ගේ අවශ්යතා ආරක්ෂා කළ යුතු අතර ඔවුන්ගේ ණය දීමේ පිළිවෙත්වල තාර්කික බව සහතික කළ යුතු අතර, සුළු හා මධ්ය පරිමාණ,ව්යවසායකයින් සහ නව ව්යවසායකයින් සඳහා ද විසඳුමක් තිබිය යුතුයි. මේ සඳහා රජය සංවර්ධන බැංකුවක් පිහිටුවීමට කටයුතු කරමින් සිටිනවා. පළමු පියවර ලෙස, නව පරිපාලන ව්යුහයක් හරහා සංවර්ධන බැංකුවක ක්රියාකාරිත්වය දැනට පවතින රාජ්ය බැංකු යාන්ත්රණය හරහා ස්ථාපිත කරනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 16)
17-Feb-25
ශ්රී ලංකාවේ ද්විත්ව බදුකරණය වැළැක්වීමේ ගිවිසුම් (DTA) දැනට පවතින ද්විත්ව බදුගිවිසුම් 44 න් ඔබ්බට පුළුල් කරනු ලබන අතර එහි දී ඉහළ වෙළඳ හා ආයොජන විභවයක් ඇනි රටවලට ප්රමුඛතාවය දෙනු ලබනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 11) ශ්රී ලංකාවේ ඛනිජ සම්පත් සහ සමුද්ර ආර්ථිකයේ ආයෝජන, කාර්මික සංවර්ධනය සහ අපනයන ක්ෂේත්රයන්හි ශ්රී ලංකාවේ ප්රයෝජනයට නොගත් විභවයන් ප්රශස්ත ලෙස භාවිතා කිරීම සඳහා රජය සෘජු විදේශ ආයෝජන අපේක්ෂා කරනවා. (2025 අයවැය කථාව, පිටුව 12)
17-Feb-25
Please submit your details to subscribe for Manthri.lk newsletter.